Ga naar de inhoud

Hoe laat je mens en muziekinstrument versmelten? Kunstenaarskoppel Hertog Nadler (Chaja Hertog en Nir Nadler) toont het tijdens Bosch Parade met InstruMen 2.0, een varende constructie met musici die buitenissige instrumenten bespelen met de choreografie van hun lichamen. “Het is een muzikale hel.”

Ja hoor, de samenwerking verloopt heel prettig en voortvarend. Hertog Nadler: “De muzikanten waar we mee werken zijn erg enthousiast, InstruMen 2.0 past bij ze. Het is echt teamwork, voor hun is die interactie tussen beeldende kunst en muziek ook heel interessant. Maar het is niet gemakkelijk, ze gaan het zwaar krijgen. Het zijn ook een soort martelinstrumenten waar ze aan vast zitten. Die muzikanten hangen daar absoluut niet lekker”


Want vast zitten ze, barokcellist Sasha Agranov en saxofonist Tommie Freke aan hun instrumenten. Hertog Nadler: “Het gaat echt om de synergie van lichaam en instrument, de musici moeten hun lichaam gebruiken om geluid te kunnen maken. Ze worden één met hun instrument – letterlijk, de instrumenten zijn een soort body-extensions. Gelukkig hebben ze allebei ervaring met circusachtige acts en locatietheater, ze deden eerder de gekste dingen. We vertrouwen dan ook heel erg op hun input en ervaring.” 


InstruMen 2.0 is ontstaan uit een experimenteel videotriptiek gebaseerd op Jheronimus Bosch’ muzikale hel, waarmee Chaja afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie. Chaja: “Dat was heel intiem, met een compositie van vijftien minuten en verstilde momenten. InstruMen 2.0 is ook gebaseerd op Bosch maar wordt veel groter en theatraler. Het wordt een performance die je van ver kunt zien en horen. Met naast die twee musici nog pakweg vijf anderen in en op de constructie, waarin bijvoorbeeld Roya Hes het waterrad laat draaien en peddelen. Zelfs Mika, onze dochter van tien, doet mee.”

Naast het beeld is ook de muziek bij InstruMen 2.0 cruciaal. Chaja: “Ja, die is heel belangrijk. We weten nog niet precies hoe die zal klinken, dat laten we afhangen van de instrumenten die we gaan maken in samenwerking met theatermaker en scenograaf Luca Andrea Stappers, en ons overleg met componist Aart Strootman. Maar duidelijk is al wel dat het geen melodieuze, gezellige muziek wordt. Het zal een grauw en repetitief stuk worden, waarmee we de sfeer bepalen en een climax opbouwen. Het is tenslotte een muzikale hel.”