Ga naar de inhoud

Hedendaagse demonen? “Dat zijn de dingen die we onszelf aandoen om mee te kunnen met de tijd.” In zijn werk zoekt uitvoerend performer Camiel Corneille vaak de grenzen van het menselijk kunnen. Zo maakt hij voor Bosch Parade Rad van Wonden|r, een gyroscopische installatie waarmee hij ons verlangen naar de perfecte mens verbeeldt. “Zoeken naar perfectie is vaak een grote marteling.”

Geabstraheerde hedendaagse problemen, noemt Camiel zijn werk zelf. Hij kan daarvoor putten uit diverse disciplines; na zijn studie beeldende kunst aan de HKU volgde hij de circusopleiding bij Codarts – in zijn installaties en voorstellingen laat hij die twee werelden nu met elkaar versmelten. Camiel: “Mijn producties zijn multidisciplinair en gaan altijd over mensen. Over de wereld die wij om ons heen creëren. Over de symbiose met de systemen en apparaten die we bedenken en waar we afhankelijk van worden. En over hoe we onszelf daarin proberen humaan te houden. Dat conflict en die zoektocht wil ik laten zien.”

Het verlangen naar de perfecte mens is een mooi voorbeeld van die tweestrijd. Camiel: “We willen allemaal volmaakt zijn, op social media is iedereen bezig met: hoe zie ik er uit? Dat zoeken naar perfectie is vaak een grote marteling, dus zowel een blessing als een curse. Ik speelde al langer met het idee dat te verbeelden en toen Miesjel van Gerwen vroeg of ik me wilde inschrijven voor Bosch Parade bleek het heel goed te passen bij het thema van dit jaar: Hedendaagse demonen. Dat zijn de dingen die we onszelf aandoen om mee te kunnen met de tijd.” 

Voor zijn Rad van Wonden|r liet Camiel zich inspireren door Leonardo da Vinci’s Mens van Vitruvius. Camiel: “Met die tekening van een mens in een cirkel wilde Da Vinci de ideale menselijke maatindeling aantonen. Maar tegelijkertijd lijkt het heel erg op een martelwiel. Dat vond ik een fascinerende tegenstelling, die ook zichtbaar wordt in mijn gyroscopische installatie. In de drie in elkaar draaiende cirkels van Rad van Wonden|r probeer ik me staande te houden. Zo ontstaat een heel mooi beeld van de perfecte mens. Maar ook een heel heftig beeld van iemand die lijdt.” 

Voor de verwezenlijking van het kinetische object werkt Camiel samen met laskunstenaar Edwin Schulte. Camiel: “We hebben nu een eerste versie af, op de vloer. Daarmee kunnen we fysiek gaan repeteren, kijken of alles veilig is. Hierna gaan we het op een vlot bouwen, dat trouwens ook weer een cirkel is. En dat monteren we af in de Tuin der Lusten, met een aantal vrijwilligers.” 

De performance tijdens Bosch Parade zal fysiek flink wat vergen van Camiel (of een andere performer). Camiel: “De parade duurt minstens anderhalf uur en al die tijd balanceer je in die drie cirkels. Om niet volledig op je armen en benen aangewezen te zijn, en soms even rust te kunnen nemen, maken we een tuigje in de installatie. Maar dan nog zal het pittig worden, ook hier komen blessing en curse samen.”