Ga naar de inhoud

Volop visioenen in de schilderijen van Jheronimus Bosch. De middeleeuwse meester wist wereldse en buitenaardse verrukkingen zo levensecht te schetsen, daar heb je geen pilletje of LSD voor nodig.

Antwan’s Hand verbeeldt zo’n raadselachtige hallucinatie anno nu. Als in een zwoele nachtclub brengt een uitbundige kluwen party animals een ode aan de grenzeloze verbeelding. Extatisch dansen ze op het water, terwijl boven hen een toren van hoogmoed en lust verrijst. Als een uitdagend fallussymbool groeit het, tot in het Paradijs.

Burning Man

Hij bedacht het voor in een droge woestijn, zijn inspiratiebron was immers Bosch’ drieluik over de woestijnkluizenaar Antonius van Egypte. Maar Lucas Kastelijn maakte zijn kunstwerk Antwan’s Hand voor Bosch Parade 2022: de opblaasbare toren van dromen en verlangens werd een drijvende fata morgana, waarmee Lucas en een kluwen dansende, sensuele lichamen in juni een ode brachten aan de grenzeloze verbeelding.

Een kleine drie maanden later wist Antwan’s Hand echter alsnog zijn voorbestemming te bereiken: Black Rock Desert in Nevada, tijdens het experimentele kunstenfestival Burning Man met dit jaar het thema ‘Waking dreams’. Lucas: “Burning Man draait helemaal om gunsten en zelfvoorziening: je neemt iets mee of doet iets voor elkaar, alles vrijwillig, zonder geld. Dus toen de organisatie Bosch Parade uitnodigde om eens te komen kijken, ontstond het idee om Antwan’s Hand mee te nemen. Als cadeau van Bosch Parade voor Burning Man.”